לשחרר את הקרונות – חייבים להפריט את הרכב

19/04/19
טור דעה של עו"ד רם א. גמליאל במקור ראשון על הצורך בהפרטת הרכבת נוכח התנהלות וועד הרכבת והפגיעה באינטרס הציבורי בשנים האחרונות.

אחרי 10 שנות התעמרות בציבור הרחב וגרימת נזק כלכלי למדינה ולאזרחים, על השר להתעורר, לקחת את המושכות לידיו, ולהודיע מיד על הליך יעיל ומזורז שבו תצא הרכבת מאחיזתו המשתקת של הוועד באמצעות מכרז הפרטה, שבמסגרתו המדינה תחייב את הזוכה לפתח באופן מזורז את מסילות הרכבת ולהגדיל את מספר התחנות בפריפריה. רק כך נצליח להימנע מעוד שנים ארוכות של סחבת וחוסר יעילות, לחסוך תקציבי ענק ולשפר באופן משמעותי את השירות לאזרח. שינוי כזה יכול להביא עמו פעילות תקינה ורציפה של הרכבת לצד בטיחות גבוהה יותר, הפחתת עלויות לציבור והגברת נגישות לכל האוכלוסייה.

איני מציע הפרטה בסגנון "פייגליני", הנובע מתוך תפיסת עולם ליברטריאנית חסרת רגישות לחלש. ועדי עובדים אינם דבר שלילי ויש להם חשיבות בהשגת תנאים סוציאליים הכרחיים. אך כאשר ועד עובדים מתבשם משיכרון כוחו, מנסה לנהל את הארגון לרצונו ולוקח את כל המדינה כבת ערובה – הוא אינו יכול לטעון שהוא מסוגל לפתור את הבעיות הקשות והיסודיות שיצר.

הגיע הזמן להורות על התחלת הליכים להפרטת הרכבת, ובינתיים לפעול ביד נוקשה מול כל הפרת חוק מצד ועד עובדי הרכבת. אחרת, המצב רק יחמיר. נכון, סביר להניח שמהלך כזה יביא להשבתה ולמאבק מצד הוועד וגם ההסתדרות. ועדיין, עדיף לסבול פעם אחת ולדעת שיש תקווה ועתיד לרכבת בישראל, ולא להתעלם ולהשאיר את המצב כפי שהוא.
דילוג לתוכן