טור דעה: רק הפרטה תרפא את רכבת ישראל

24/04/19
עו"ד רם גמליאל מסביר למה הגיע הזמן להפריט את רכבת ישראל ולהעמיד את ועד העובדים שמכניס מדינה שלמה לכאוס במקומו.

העימותים בין הנהלת הרכבת לוועד העובדים מתנהלים כבר כעשור ומי שמשלם את המחיר זה הציבור. חשוב לזכור - רכבת, כאמצעי התחבורה ההמונית האפקטיבי ביותר, והיחיד, בישראל מהווה תנאי שבלעדיו אין לאפשרות לגור בפריפריה ולהגיע לאזורי העבודה בקלות וביעילות ותוך כך לאפשר רכישת דירה לציבור רחב ולפרנסה לאוכלוסיות רחבות. השבתת העבודות במפתיע פוגעת ביכולת ההסתמכות על אמצעי תחבורה קריטי זה, פוגעת בעובדים שבהפתעה לא יכולים להגיע לעבודתם, או לחזור ממנה בזמן ופוגעת במעסיקים שעובדיהם, כך פתאום, מגיעים לעבודה באיחור ניכר או לא מגיעים כלל - הכל בכפוף לגחמות וועד עובדי הרכבת.

עם כל הכבוד לוועד עובדי הרכבת הרי שלא מדובר בוועד שמייצג עובדים מוחלשים אלא, שוב, בוועד חזק שמייצג עובדים שמרוויחם משכורות מכובדות ומעלה אשר עושה ככל העולה על רוחו ומתבלבל בין תפקיד הוועד לייצג את רווחת העובדים לבין ניהול הרכבת במקום ההנהלה. מדובר באותו וועד שביזה, פעם אחר פעם, צווים מפורשים של בתי הדין לעבודה ואשר "גילה" שיטה חדשה להשבתה ללא סכסוך עבודה וללא התרעה - באמצעות ביום "מחלות" המוניות אשר מתחילות לפקודתו ו"נעלמות" לפקודתו כפי שבאו.

חופשת מחלה נועדה לתת למענה מצב רפואי ולא להוות "שביתה בהפתעה" תוך הפרת דיני העבודה ועקיפת הצורך להכרזה על סכסוך עבודה שיהיה נתון לפיקוח וצווים של בתי-הדין לעבודה. במצב המשפטי של היום לא ניתן לדעת מהי אותה "מחלה" עליה מדווחים כל פעם עובדי הרכבת (תמיד בקבוצות) ונראה שיש מקום להורות על פתיחת חקירה פלילית כנגד הנוקטים בשיטה זו והעומדים מאחוריה שכן נראה שמדובר, לפחות לכאורה, בקבלת דבר במרמה, הפרת אמונים, גרם נזק במזיד, הונאה ועוד. למרבה הצער, ולא לראשונה, שר התחבורה אינו נוקט באמצעים הדרושים ולא מגן על האזרחים שמוצאים עצמם פגועים מנורמה פסולה זו.

אחרי 10 שנות התעמרות של ועד הרכבת בציבור הרחב וגרימת נזק כלכלי למדינה ולאזרחים, כולן תחת שר התחבורה ישראל כץ, על השר להתעורר לקחת את המושכות לידיו להודיע מיידית על הליך יעיל ומזורז בו תצא הרכבת מאחיזתו המשתקת של הוועד באמצעות מכרז הפרטה במסגרתו המדינה תחייב את הזוכה לפתח באופן מזורז את מסילות הרכבת, להגדיל את מספר התחנות בפריפריה ובעיקר תצליח להימנע מעוד שנים ארוכות של סחבת וחוסר יעילות, לחסוך תקציבי ענק ולשפר באופן משמעותי את השירות לאזרח. שינוי מסוג זה יכול להביא עמו פעילות תקינה ורציפה של הרכבת לצד בטיחות גבוהה יותר, הפחתת עלויות לציבור והגברת נגישות לכל האוכלוסייה.

הגיע הזמן להורות על התחלת הליכים להפרטה, לפעול בינתיים ביד נוקשה על כל הפרת חוק וצווי בית דין לעבודה מצד ועד עובדי הרכבת. אחרת, המצב רק יחזור על עצמו ואף יחמיר. כפי שאמר אלברט איינשטיין: "טיפשות היא לחזור על אותה הפעולה וכל פעם לצפות לתוצאה אחרת". נכון - סביר להניח שמהלך כזה יביא להשבתה, נוספת, של הרכבת על ידי הוועד וסביר שגם ההסתדרות תצטרף לשביתה שכזו, כחלק מתמיכתה בוועדי העובדים הגדולים והחזקים בלבד תוך הזנחת הקבוצות המאוגדות החלשות באמת - החל מהעובדים הסוציאליים, דרך האחיות, הסניטרים והמתמחים ברפואה וכלה בעובדי כוח האדם. ועדיין - עדיף לסבול פעם אחת, גם אם ארוכה, ולדעת שיש תקווה ועתיד לרכבת בישראל מאשר להתעלם ולהשאיר את המצב כפי שהוא.
דילוג לתוכן